Εργοστάσιο Καρέλλα: Από την ανάπτυξη στον μαρασμό (pics)

Δευ, 10/10/2022 - 11:21
Image
Image
Image
Image
Image

Ο προοδευτικός και συνάμα δυναμικός για την εποχή Δημήτριος Καρέλλας, γεννημένος στην Γορτυνία συστήθηκε στον επιχειρηματικό χώρο με την δημιουργία των εργοστασίων Υφαντουργίας. Πρώτο του εργοστάσιο στη Σύρο, που είχε εγκατασταθεί λόγω της Κρητικής Επανάστασης το 1866, με την παραγωγή χρωματιστών δρίλλιων.

Με τον θάνατο του Δ. Καρέλλα τη διοίκηση των εργοστασίων την αναλαμβάνουν οι τρεις γιοι του, Νίκος, Παναγιώτης και Θεόδωρος, οι οποίοι μεγάλωσαν και τις επιχειρήσεις τους.  Ιδρύουν εργοστάσια στον Πειραιά το 1924, στο Λαύριο το 1955 και στο Άστρος το 1975 με την ονομασία ΑΙΓΑΙΟΝ ΑΕ.

ΙΔΡΥΣΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ ΣΤΟ ΑΣΤΡΟΣ

Στα τέλη της δεκαετίας του '60 οι αλησμόνητοι Γαρδικιώτης και Χασαπογιάννης με γνώμονα πάντα το καλό του Άστρους και γενικότερα την ευημερία της περιοχής της Θυρέας συνετέλεσαν σημαντικό ρόλο στην δημιουργία του εργοστασίου που ιδρύθηκε λίγα χρόνια αργότερα. Το Κλωστοϋφαντουργείο ΑΙΓΑΙΟΝ είχε ως κύριο σκοπό την βιομηχανία κατεργασίας και εμπορίας βάμβακος για την παραγωγή νημάτων και υφασμάτων.

Το εργοστάσιο απασχολούσε γύρω στα 700 άτομα προσωπικό, με την πλειονότητα να είναι εργάτες. Ανάμεσά τους υπήρχαν βέβαια και οι μηχανικοί που ήταν υπεύθυνοι για την συντήρηση και την επίλυση των βλαβών στις μηχανές, τα άτομα που δούλευαν στο λογιστήριο και τέλος τους υπεύθυνους προσωπικού, τους προσωπάρχες, όπως έλεγαν οι εργάτες, οι οποίοι συμμερίζονταν τις γνώμες των εργατών και χώριζαν τις βάρδιες. Στο εργοστάσιο οι βάρδιες ήταν τρεις. Η επεξεργασία του βαμβακιού για να το κάνουν νήμα και έπειτα κλωστές ήταν ο κύριος άξονας του εργοστασίου. Στο ισόγειο από την άλλη υπήρχε το ραφείον, στο οποίο έραβαν σεντόνια, μαξιλαροθήκες τα οποία τα έκαναν εξαγωγές.

Η περιοχή της Θυρέας και των Βρασιών γνώρισε ιδιαίτερη ανάπτυξη και άνθηση με την ίδρυση του εργοστασίου. Υπήρχε τουλάχιστον ένα άτομο από κάθε οικογένεια που δούλευε στο εργοστάσιο. Ερχόμενοι σε επαφή με κάποιες κυρίες που θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους, μας ανέφεραν: «Έχουμε φάει ψωμάκι λόγω του εργοστασίου», «έκανα οικογένεια, μεγάλωσα τα παιδιά μου, έφτιαξα την περιουσία μου με τα χρήματα που μας έδιναν στο εργοστάσιο», «να είναι καλά ο Καρέλλας που συντηρήσαμε τις οικογένειές μας», λόγια συγκίνησης, λόγια βγαλμένα από την ψυχή .

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΟ ΜΑΡΑΣΜΟ

Όλα τα ωραία όμως κάποτε τελειώνουν... Η μεταπολίτευση που επικρατούσε εκείνη την περίοδο οδήγησε στον μαρασμό της βιομηχανίας και φυσικά αυτό επηρέασε και το μεγαλύτερο κολοσσό της υφαντουργίας το ΑΙΓΑΙΟΝ που κήρυξε πτώχευση και το 1990 το εργοστάσιο στο Άστρος έκλεισε, αφού πρώτα είχαν κλείσει αυτό του Φαλήρου και του Λαυρίου. Υπήρχαν βέβαια πολλοί που συνέδεσαν την πτώχευση όχι αποκλειστικά λόγω μεταπολίτευσης αλλά και της αγνής αγάπης του Καρέλλα για τον Εθνικό , την ομάδα του Πειραιά, ο οποίος επί 15ετία στήριζε οικονομικά την ομάδα , τότε που έγραφε χρυσές σελίδες στην ιστορία του ποδοσφαίρου, στις μεγαλύτερες δόξες της .

Σήμερα, στο τέλος του δρόμου του Άστρους, πηγαίνοντας προς τα ορεινά χωριά της Μελιγούς και του Αγιάννη, στο δεξί μας χέρι θα αντικρίσουμε το εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο του Καρέλλα, ένα εργοστάσιο άνθησης για την εποχή στο οποίο οι παλιοί θα αναπολούν με νοσταλγία και αγάπη καθώς μπόρεσαν να εξασφαλίσουν οικονομικά την ζωή τους.

Σχόλια επισκεπτών

Στο σημείο αυτό καλό θα ήταν επίσης να θυμηθούμε:
1) Τους αγώνες των εργατών για τη δημιουργία σωματείου και τη βελτίωση των εργασιακών τους συνθηκών.
2) Τον πολιτικό που το ’89 έβγαζε λόγο στην πλατεία του Άστρους και ορκιζόταν στα άσπρα του μαλλιά πως το εργοστάσιο δεν θα κλείσει.

Η ανάπτυξη και η ευημερία του Δήμου μας οφείλεται αποκλειστικά στο εργοστάσιο του Καρέλα, όπως επίσης και ο μετέπειτα μαρασμός του .
Τεράστιες ευθύνες φέρουν τα 2-3 άτομα του σωματίου που έδωσαν τιτάνιους αγώνες για να κλήση το εργοστάσιο (πρίν την ώρα του) για να μην μολύνεται το περιβάλον !!!!!!!

ΙΣΤΟΡΙΚΕ καλό θα είναι να διαβάσεις λίγη ιστορία. Πως γίνεται 2-3 άτομα του σωματείου να έκλεισαν ΟΛΑ τα εργοστάσια του Καρέλα (τον 2/1990 είχε κλείσει το μεγάλο στον Πειραιά). Ελεύθερη αγορά λέγεται και έκλεισε το 80% των εργοστασίων υφαντουργίας στον ελλαδικό χώρο. Επιπροσθέτως δεν είναι απλά φήμη ότι ο Δ. Καρέλας χρεωκόπησε λόγω του πάθους του με την ομάδα. Αφήστε λοιπόν τις αηδίες.
Στην τελική όσα μεροκάματα και αν "φέρει" ένα εργοστάσιο σε μια περιοχή πρέπει να τηρεί την νομοθεσία για να μην ζουν μετά οι υπόλοιποι μέσα στον βούρκο.

10:32 δηλαδη ολες οι υπολοιπες επιχειρήσεις που εκλεισαν εκεινη την εποχη, ειχαν οι προεδροι τους παθος με ομαδες; Βλεπε εργοστασιο nissan στο Βολο και εκατονταδες αλλες

Η ανωνυμία με ενοχλεί παραφορα στο Astros News και γιαυτο δεν συμμετέχω συχνά. Θεωρώ την ανωνυμία. ΗΘΙΚΗ ΜΠΑΜΠΕΣΙΑ! Οταν δε συμμετέχω ειναι επωνύμως ΠΑΝΤΑ και ΟΧΙ ΑΝΩΝΥΜΩΣ ως είθισται. Το οραμα, την δημιουργια, τον αγώνα και το κλείσιμο της ΑΙΓΑΙΟΝ Α.Ε. το εζησα σαν παιδί/κόρη του ανθρώπου που το οραματήστεηκε, προώθησε την ιδέα , συντόνισε και υποστήριξε την υλοποίηση του, πάλεψε & κουράστηκε κατα την λειτουργία του και ΠΛΗΓΩΘΗΚΕ αφόρητα οταν εχασε το "παιδι" του όπως το αποκαλουσε, συγκεκριμένα του Αγιαννίτη Δημήτρη (Τζίμη) Γαρδικιώτη. Με πολυ προσωπική οδύνη έφυγε απο αυτη την ζωή, πικραμένος γιατι ακριβως δεν μεγάλωσε το δημιουργημα του!! Πεθανε ΝΕΟ .. Οπως ούλοι οι "γονείς" που αγαπουν τα παιδιά τους, πένθησε με πολυ γοερό τρόπο, μόνος και με τους "φίλους" φευγάτους. Το εζησα εκ των εσω... Εζησα προσωπικα κοντά του τα πέτρινα χρόνια του τέλους της βιομηχανίας και της ζωης του! Συνδεόταν πολυ με τα "φουγάρα" και τις παραγωγικές διαδικασίες. Βλέπεις και εκείνος εργάτης η μαλλον επειδη ηταν πτυχιουχος της ΣΚΥΠ ξεκινησε υπευθυνος νυχτερινής βάρδιας στην ΒΕΛΚΑ στο Νεο Φαληρο. Εφευγε 4.30 το πρωί για να παρει των 5.15 πμ τραινο για το εργοσταστιο και να αρχίσει βαρδια στις 6 το πρωί απο Ανω Πατησια -Νεο Φαληρο με το ξυλινο τραινο του ΗΣΑΠ. Επέστρεφε σπίτι στις 4 το απογευμα και οταν ξυπναγε παντα έλεγε χαλαλι ο κόπος Ερχονται τα καλυτερα ... θα φτειαξουμε καλυτερο στο ΑΣΤΡΟΣ και θα ειμαστε με την οικογένεια μας ... να δεις Χριστιάνα... . Μου αφησε κληρονομιά (βαρια τουλάχιστον εμένα προσωπικά) για την ΤΟΠΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ την οποία υπητερω σε πεισμα των καιρών απο το θάνατο του μέχρι σήμερα ανελειπώς και καθημερινά! Εισηγουμαι να γινει μια δημόσια συζητηση για το θέμα με προσωπα να μιλουν και να δινουν γνωμη, να παραθέτουν την αποψη τους, να καταθεσουν τις μνημες τους, και να προσφέρουν ιδέες για το μέλλον ΕΠΩΝΥΜΑ Μια τετοια προτεινόμενη συζητηση θα βοηθουσε ουσιαστικά την κοινωνία που ευεργετηθηκε απο την εισφορα του ονείρου του Δημητρη του Γαρδικιώτη και τον κόπο του τόσα χρόνια ! Ευχαριστώ για την προσοχή σας και ευελπιστω να ζήσω μια τετοια δημόσια κουβέντα για το θέμα που αφορά, αγγίζει και έχει επιπτώσεις στην Τοπικη Κοινωνία μας Χριστιάνα Δημητριου Γαρδικιώτη (ΥΓ) Θα κρατησω το δικαιωμα του να μην απαντησω σε περαιτέρω ανώνυμα σχόλια ,,, Μόνο σε επώνυμα αν υπάρξουν. Σας ευχαριστω για την κατανόηση ..για όλους ειναι ενα αψυχο κτίριο για μενα ο ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ μου

Χριστιάνα καλή μου φίλη, ναι έχεις δίκιο οι πρέπει να γίνει η συζήτηση αυτή. όπως και η άλλη δλδ το πώς εργαζόμενων στο εργοστάσιο του Άστρους να υπάρχουν χτυπημένες κάρτες παρουσίας και εργασίας στο εργοστάσιο και να βρίσκονται ταυτόχρονα σε οικοδομικές εργασίες κάπου αλλού...

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.
  • Οι διευθύνσεις ιστοσελίδων και οι διευθύνσεις email μετετρέπονται σε συνδέσμους αυτόματα.
katafigio